BLOGGMENY
YOGA WORLD
Annons
Annons
Mindfulness

Hej Ångest – det var ett tag sen sist!

Hej Ångest! Det var ett tag sen sist – men i natt kom du som ett brev på posten… Tankar som snurrar i mörkret ter sig alltid mycket större just i mörkret. Det rationella tänkandet försvinner och kvar är de S T O R A problemen. Jag vaknade gång på gång under småtimmarna med en obehaglig känsla i magen och en stressklump i bröstet. När morgonen kom ville jag helst bara somna om men istället tog jag en promenad med hunden. Luften, ljuset och naturen är helande. Helt plötsligt var problemen inte riktigt lika stora.

Jag ringe mamma och fick berätta allt jag grubblat på och hörde till min förvåning att det inte alls lät så alvarligt när jag uttalade mina tankar högt. Några djupa andetag senare var tårarna bakom ögonlocken borta och jag kunde tänka klart igen. – En sak i taget och du gör ditt bästa, sa jag till mig själv.

De flesta av oss upplever lättare ångest då och då och såklart på olika sätt. Den karaktäriseras av en stark rädsla, oro eller nervositet som inte behöver vara situationsbetingad även om det tillsammans med stress ofta är det för mig. Det är en förlamande känsla som kommer när jag känner att jag inte är tillräcklig (helt enligt mina egna krav förstås) som mamma/fru/entreprenör och jag slutar helt enkelt fungera normalt.

Det är lätt att klumpa ihop olika problem eller utmaningar så att det blir trassliga nystan av både små och stora saker. Tex – glömde ta cellprov denna veckan också OCH jag har missat att vaccinera hunden OCH jag missat att … listan bara växer.

Är det så att vi har för höga krav på oss själva? Jag gissar att även om du inte slåss med samma problem som jag har du en egen lista med saker som gnager på samvetet och det är ju så många av oss lever idag. Egentligen är ju det flesta sakerna ganska basala om man tittar på dem en och en – och HÄR är vi något på spåren.

MINDFULNESS – det är ett fantastiskt verktyg som kan hjälpa oss när något känns övermäktigt. När jag gick in i väggen för några år sedan började jag lyssna på böcker om mindfulness och göra övningar vilket har gjort underverk. Med enkla medel kan jag välja att må bra i stunden och inte känna vare sig ångest eller stress över något som inte är här och nu. Såklart kan det vara svårt att ta tag i dessa övningar när man upplever ångesten eller känner sig stressad. Då är det kanske enklast att försöka få till enklare andningsövningar med syftet att bli lugn men också öva på att ha en sinnesnärvaro, eller sk. medveten närvaro. Mindfulness är den sinnesnärvaro som uppstår när du medvetet fokuserar på nuet och är icke dömande. Det är något vi alla kan även om det kräver mer övning än vad jag först trodde.

Om du har din familj eller andra ljud runt omkring som gör att det är svårt att slappna av – välj en låt som gör dig lugn. Sätt på dig lurar och lägg eller sätt dig bekvämt. Lyssna och bara andas. Djupa andetag. Känn efter hur andningen känns – i näsborrarna, i lungorna. Försök låta utandningen vara längre än inandningarna. Låt tankarna som kommer passera likt saker som flyter förbi dig på en flod. Genom att fokusera på hur din andning känns är du mindfull. Efter bara några minuter känns det bättre och lättare. Jag gör det överallt – på bussen, hemma i köket eller ute på terassen – ibland i bara någon minut och ibland betydligt längre stunder. Testa dig fram!

Låt tips: Ong Namo med Mirabai Ceiba eller Mul Mantra med Snatam Kaur

Boktips: Jon Kabat Zinn har skrivit flera böcker om Mindfulness. Jag har läst full Catastrophe Living och tyckte den var fantastisk men det finns flera bra.

Så hej då Ångest, du är inte direkt välkommen men du fyller ändå en funktion när du kikar förbi. Du tvingar mig att stanna upp och reflektera, justera och anpassa mitt liv efter mitt mående. Gör jag det vill du inte stanna kvar för det jag bjuder på passar inte dig…

Önskar er en härlig söndag!

Annons

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar