Louise Plyhm Ståhl
Yoga World
Depression

Magiska vinterbad!

Magiska vinterbad!

Varför utsätter jag mig för det..? Well, förutom hälsofördelarna försöker jag mota en depression. Alla som känner så här regelbudet vet vad jag menar. Något kletigt, mörkt och tungt som suger tag i kroppen och drar mig neråt. Det är svårt att beskriva för de som inte upplevt det. Jag har en rad saker som får mig att må bättre när jag känner så här, en sak är vinterbad! Det tillsammans med yoga, mindfulness och att kraftigt begränsa andra aktiviteter som inte är nödvändiga gör att det blir så mycket bättre! Jag orkar med jobb och familj som vanligt och det är så stor skillnad mot förr när jag knockades omkull en eller två gånger om året för att jag envist skulle leva livet i samma tempo som vanligt.

Så vad händer egentligen när vi vinterbadar?

Vinterbad sätter i gång massor med reaktioner i kroppen. Jag började med 30 sekunder och sitter nu lugnt i vattnet i drygt en minut. Den första reaktionen är förstås att andningen påverkas. Efter en djup chockinandning börjar de flesta hyperventilera. Det lägger sig efter en tid och det gäller att hålla ut till dess.

Efter detta följer en hormonell reaktion. Blodtrycket höjs tillsammans med blodsockret. Hjärtrytmen ökar och det bildas ett tryck i njurarna. Kroppen hamnar i ett stresstillstånd. Blodet försvinner från huden och cirkulerar invändigt för att förse de inre organen med blod. Sen, när du är uppe på land igen, då kommer värmen och cirkulationen igång och vissa upplever det som kallas swimmers high. Du känner dig som pånyttfödda, lugn, glad och harmonisk. Vad det riktigt beror på är forskarna inte på det klara med. Men det hänger ihop med endorfiner, jämnare produktion av dopamin och mindre utsöndring av noradrenalin.

Bilden är på isen som jag fick hacka hål i för en stund sen, den blir tjockare för varje dag just nu. Idag fick jag inte samma lyckorus som i helgen men min tunga känsla i kroppen försvann och det är det viktiga för mig just nu.

Här kommer lite tips om du är sugen att testa. Observera att det går jättebra att tappa upp ett kallt bad inne och hälla i massa is om du inte har någonstans nära ute.

  1. Tiden avgör du själv, men börja med en kortare tid
  2. Ha med en vän
  3. Hoppa inte i med huvudet först (jag doppar inte huvudet alls!)
  4. Ha mössa om det är kallt
  5. Drick varma drycker efteråt och klä dig varmt.

Lycka till 🙂

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.